Mindannyiunk létfontosságú szükséglete a hozzátartozóinkkal való bizalom- és örömteli kapcsolat. Talán sokszor nem is tudatosul, hogy a kölcsönös segítő szándékhoz az együttérzések szolgáltatják az érzelmi alapot! Az együttérzéshez viszont többféle dolog is szükséges. Pl. rendszeres
A kapcsolataink megsínylik, ha a legfontosabb lelki igényeink rendszeresen 'elhanyagolódnak', betöltetlenek maradnak! Gyakori, hogy a megegyezések hiánya miatt- ritkul az együttérzés, és egyre fogy a késztetés egymás megértésére, és segítésére! Kárt szenved az őszinteség, ezért mindketten óhatatlanul hatalmi- vagy manipulatív módokat kezdenek alkalmazni a másik befolyásolására. Egymás hatalmi megnyilvánulásait pedig igazságtalannak élik meg mindketten. Egyre kevésbé tudnak bízni abban, hogy az érzéseik kifejezése megértésre-, együttérzésre és segítségre ösztönzi majd a másikat. Kialakul egy ördögi kör, végül teljesen kihal a bizalom egymás megértésében-, együttérzésében-, jóakaratában, őszinteségében. A kapcsolat egyre inkább folytonos huzavona színterévé válik! (Ld. hová fajulhatnak a konfliktusok...) A folyamatos neheztelés miatt a megbecsülés megvonásával szoktunk reagálni. Így a másik is (végleg) elveszíti a reményét a kölcsönösen jószándékú- és építő kapcsolatban! Sajnos feléled a folyamatos leckéztetési vágy, sőt a nyilt bosszúvágy is. Ez viszont végleg 'megadja a kegyelemdöfést' a bizalomnak! A fogyasztói társadalom szemléletmódja pedig arra ösztönöz minket, hogy a 'fényét vesztett' kapcsolatainkat -javítási erőfeszítések nélkül- újakkal pótoljuk. Ennek a gyakori folyamatnak társadalmi vetülete is van: sajnos egyre nő azoknak a száma, akikből már végleg kiveszett a remény, hogy az ő társaságukat is lehet élvezni-, értékelni-, őket is lehet -teljes szívvel- elfogadni, és szeretni! A szerethetőségükben reményvesztett emberek pedig már -talán önvédelemből- végleg leépítik magukban az együttérzésre- és szeretetre való törekvéseiket: eleve az -együttérzés nélküli-, villámgyors konfrontációkra-, és gyorsan 'felmondható' kapcsolatokra rendezkednek be. Ahogy az elveszett bizalom sok-sok egymásra figyelés elmulasztásának a végeredménye, a bizalom visszaállítása is csak közös erőfeszítéssel lehetséges. Ennek öt feltételét látom:
Problémáink mindig is voltak-, vannak, és lesznek, amig csak élünk... És sokszor rá vagyunk utalva egy másik ember segítségére... Tehát először is szeretném leszögezni: pusztán azért, mert valaki hatni szeretne a másikra, ez egyáltalán nem mindig elítélendő! A baba hangosan sírva követeli a kaját-, a figyelmet-, a törődést; ebben nincsen semmi rossz. Egy anyuka határozottan arra kéri a kamasz csemetéjét, hogy ideje rendet tenni a szobájában, nos ebben sincs. Egyik kolléga arra kéri a másikat, hogy ma helyettesítse őt, ebben sem látok kivetnivalót. Sőt abban sem, hogy valaki egy bíróságtól kér segítséget, hogy eldőljön végre: ki lesz az, aki kifizeti a kárát... Ha hirtelen szeretnénk eldönteni, hogy jó-, elfogadható-, avagy elfogadhatatlan ráhatást kezdeményezünk- vagy tapasztalunk, nos ez attól függ, hogy a másiknak marad-e annyi jogos igénye- és döntési szabadsága, ami az adott helyzetben őt megilleti. (Ez persze erősen értékrend kérdése, hogy kit milyen helyzetben-, milyen jogos igények-, és mekkora döntési szabadság illet meg.) Ezért vannak törvényeink, ezért alkotunk szabályokat, és ezért létesítünk egyezségeket, hogy könnyebb legyen kinek-kinek eldöntenie a saját- és mások jogos igényei- és döntési szabadságának kérdését. A magam részéről 'nemkívánatos ráhatásoknak' a másik döntési lehetőségeit burkoltan csorbító manipulációkat-, és a jogtalan kényszerítéseket értem, különösen, ha ez a másik kiszolgáltatott helyzetével való visszaéléssel párosul. A ráhatási szándékunk tehát akkor válik -a másik fél-, illetve a kapcsolat szempontjából- veszélyessé vagy károssá, ha olyan ráhatási módszert választunk, ami komolyan veszélybe sodorja a másik fél -őt megillető- igényeit, vagy döntési szabadságát. A ráhatásunk stratégiája tehát így épül fel:
A kérés átgondolása
A kérés megfogalmazása
Fel lehet idézni a megbeszélés otthon részt is. Érdemes átgondolni azt is, milyen félelmek és aggályok merülhetnek fel a másikban a befolyásoló kezdeményezésünkre. Az elzárkózó-, visszautasító magatartásnak ilyen okai lehetnek, aminek jobb elébe menni. A másik féltheti az:
Vitacélok:
Probléma-jelzések:
Folyamat:
Mivel a kapcsolatban felmerülő igényeink-, elvárásaink függnek az értékrendünktől, ezért az értékrendek jelentős különbözősége valószínűleg csökkenti a megegyezés esélyét, de szerintem nem feltétlenül lehetetleníti el azt. Ha pl. az egyik szeret(ne) többet társaságba járni, a másik nem: nos, ilyen esetben jó esély van a kompromisszum megtalálására. Ha viszont olyasmiben van jelentős nézetkülönbség, hogy mi tartozzon a 'becsületesség'-, vagy a 'megbízhatóság', vagy a 'jó kapcsolat fenntartásához szükséges erőfeszítések' fogalomkörébe, nos, itt már bizonytalan az egyesség, mert amit az egyik fél lényegbevágóan fontosnak tart a bizalom szempontjából, nem biztos, hogy azzal hajlandó foglalkozni a másik. Tehát összefoglalásképpen: ha a bizalom fontosságának megítélésében-, vagy fenntartásának mikéntjében vannak lényegi nézetkülönbségek, akkor lényegesen csökken bármilyen egyesség megtalálási esélye a kapcsolatban. Véleményem szerint van egy másik tényező is, az esélyek latolgatásánál. A megismerkedéskor mindenki a saját értékelhetőségét mutatja. Csakhogy ha elkezdjük értékelni a másik pozitív tulajdonságait, jellemét, előbb utóbb kénytelenek vagyunk (majd) szembesülni ugyanennek a jellemvonásnak a hátrányos oldalával is. Mindannyian járhatunk úgy, hogy a kétarcú jellemvonásoknak -az idő múltával- egyre inkább a számunkra idegesítő arcát tartjuk számon. (Így válik a korábban 'ügyesnek' mutatkozó ember 'ügyeskedővé', az 'agilis' ember 'erőszakossá', a 'precíz' 'akadékoskodóvá', a 'gondoskodó' 'túlbuzgóvá', a 'szorgalmas' pedig 'munkamániássá'... ) Emiatt előfordul, hogy sokkal rosszabb színben kezdjük látni a másikat-, és esélytelenebbnek a változást, mint amilyen valójában! A változtatás esélyeinek pontos megítéléséhez tehát mindkét félnek-, mindkét szemszögből-, reálisan kell felmérnie a kapcsolatot, továbbá a saját-, és a másik változási képességeit ill. hajlandóságát, és ez gyakran nem könnyű... Nagyon félreviheti a megegyezés(ek) esélyeinek latolgatását, ha minősítésekben gondolkodunk!!! Ugyanis a minősítések többnyire:
Azon túlmenően, hogy a minősítések a másikat egy lényegesen hátrányosabb tárgyalási pozícióba kényszerítik, a minősítésekben-, jelzőkben való gondolkodás miatt fontos részletek sikkadhatnak el, és ez nagyon félreviheti a -kapcsolat javíthatóságáról szóló- következtetéseinket! Sokkal inkább -a hiányérzeteink alapján- az óhajaink-, az igényeink végiggondolását és megfogalmazását tartom célravezetőbbnek, mint a minősítésekben való gondolkodást! Ebben segít a 'Mit erősítsünk a kapcsolatunkban?' letölthető teszt... Az egyességre jutás -bármi is a tartalma- egy folyamat, jól elkülöníthető lépésekkel (ha úgy tetszik, állomásokkal). Ennek a folyamatnak a célja olyan megoldás(ok) felkutatása-, és megállapodássá való kidolgozása, amely mindkét (mindahány) érintett félnek megfelelő, és előnyös.
Ennek a folyamatnak a kézbentartásában-, felügyeletében segít a mediáció. Érdemes még megnézni a debriefing session (hasonló célú kommunikációs eljárás) bemutatását! Nagyon tanulságos...
|